سرویس: سیاسی
کد خبر: 153
|
12:39 - 1391/07/23
نسخه چاپی

ایران در مذاکرات هسته‌ای انعطاف نشان خواهد داد

 ایران در مذاکرات هسته‌ای انعطاف نشان خواهد داد
بازتاب اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره احتمال انعطاف در مذاکرات هسته‌ای، تلاش احمدی‌نژاد برای بالا بردن همکاری‌های آسیایی، ابداع جایزه نوبل ایرانی برای دانشمندان جهان اسلام، مذاکره صالحی با مقامات قطری برای آزادی گروگان‌های ایرانی در سوریه و ادامه ادعاهای آمریکا درباره دست داشتن ایران در حملات سایبری علیه اهداف غربی، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش سبلانه به نقل از «تابناک»، مهمترین خبری که از روز گذشته تاکنون مورد توجه شمار بسیاری از مطبوعات جهان قرار گرفته، اظهارات رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران است که روز گذشته از احتمال توافق ایران بر سر توقف غنی سازی 20 درصدی، در ازای برداشته شدن گام‌هایی متقابل از سوی غرب خبر داده بود.

روزنامه «وال استریت ژورنال» از جمله مطبوعاتی است که سخنان مهمانپرست را مورد توجه قرار داده و آن را نشانه‌ای آمادگی ایران برای انعطاف نشان دادن در مسأله هسته‌ای، با هدف رفع نگرانی‌های غرب درباره برنام هسته‌‌ایش می‌داند.

این روزنامه همچنین بر این باور است که اظهارات مهمانپرست، حاکی از تمایل ایران برای ازسرگیری مذاکرات با کشورهای غربی، به ویژه همزمان با افزایش تحریم‌هاست. البته وال استریت ژورنال اشاره می‌کند که به بیان مهمانپرست، هر گونه توافقی در این زمینه باید به صورت متقابل باشد. این روزنامه در ادامه به بیان پیشینه‌ای از تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای ایران و مواضع ایران در این رابطه پرداخته است.

«فاکس نیوز»، «تایمز اسرائیل»، «یدیعوت آحارانوت» و «ریانووستی» از جمله دیگر مطبوعات و رسانه‌هایی هستند که تا نخستین ساعات صبح امروز، این خبر را بازتاب داده‌اند. نکته مشترک در میان همه آن‌ها، تعبیر سخنان مهمانپرست به تمایل ایران برای نشان دادن انعطاف در موضوع هسته‌ای است.


روزنامه «نیوز اینترنشنال» پاکستان برنامه هفته جاری محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران برای سفر به دو کشور منطقه را مورد توجه قرار داده و آن را نشانه‌ای از تلاش وی برای بالا بردن همکاری آسیایی دانسته است. این روزنامه با اشاره به جایگاه کنونی جهانی احمدی‌نژاد به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد، به سفر وی به باکو برای شرکت در نشست سران «اکو» و همچنین سفر به کویت برای شرکت در نخستین نشست «گفت و گوهای همکاری آسیا» ـ که قرار است این هفته انجام شود ـ اشاره کرده است.
این روزنامه در عین حال با اشاره به روابط نه چندان مساعد ایران با جمهوری آذربایجان و کویت، این سفرها را به طور ضمنی فرصتی برای تجدیدنظر در روابط با این کشورها نیز ارزیابی کرده است.


روزنامه «ایندین اکسپرس»، یکی از اخبار امروز خود را به تصمیم ایران برای ایجاد جایزه‌ای جایگزین برای جایزه نوبل اختصاص داده که ویژه دانشمندان کشورهای اسلامی است. اشاره این روزنامه به سخنان روز گذشته نسرین سلطان‌خواه، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور است که از ایجاد جایزه‌ای با نام «جایزه جهانی پیامبر اعظم» خبر داده بود. به گفته وی، این جایزه هر دو سال یک بار به دانشمندان پیشرو مسلمان در سه حوزه فناوری داده می‌شود که ایران نیز پیشرفت‌های چشمگیری در آنها داشته است. با این حال، این روزنامه اشاره کرده که سلطان‌خواه از این سه حوزه نامی نبرده است. ایندین اکسپرس در ادامه به بیان سابقه مختصری از جایزه نوبل نیز پرداخته است.


خبرگزاری «رویترز» در مطلبی از سفر علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان به قطر برای مذاکره با مقامات این کشور جهت آزادی گروگان‌های ایرانی در سوریه خبر داده است. این خبرگزاری به نقل از حسین امیر عبداللهیان، معاون وزارت خارجه نوشته این سفر هفته گذشته انجام گرفته؛ اما اشاره کرده که عبداللهیان از مقامات قطری دیدارکننده با صالحی نامی نبرده است.

رویترز اشاره می‌کند که از زمان آغاز ناآرامی‌ها در سوریه، قطر به عنوان یکی از مهمترین حامیان گروه‌های شورشی مخالف دولت اسد، علیه دولت سوریه فعالیت کرده است.  


در پایان، روزنامه «نیویورک تایمز» در ادامه خط چند روز اخیر رسانه‌های آمریکایی مبنی بر طرح اتهام انجام حملات سایبری توسط ایران، مطلبی را در این زمینه منتشر کرده است. به ادعای این روزنامه، مقامات اطلاعاتی آمریکا به طور فزاینده‌ای متمایل به پذیرش این مسأله شده‌اند که سرچشمه حملات سایبری اخیر علیه شرکت‌های نفتی حوزه خلیج فارس، ایران بوده است.

به نوشته این روزنامه، مقامات آمریکایی هشدار داده‌اند که هم‌اکنون سایه یک جنگ سایبری میان ایران و آمریکا در قالب مجموعه‌ای از حملات و ضد حملات احساس می‌شود. نیویورک تایمز می‌نویسد، مقامات ایالات متحده بیش از همه به «ارتش سایبری ایران» درباره حملات علیه اهداف آمریکایی و غربی بدگمان هستند.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد