سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 444
|
14:02 - 1391/07/27
نسخه چاپی

تاثیر مستقیم هالیـوود در «تو و من»

"تو و من" شاید آن طور که باید بر روی مخاطب خود تاثیرگذار نیست و فقط نگاه بیننده را به سمت چهره هایی که چشم هایی سبز دارند معطوف می کند. درست در همین نقطه است که بیننده با خود احساس می کند باز هم باید شاهد اثر تکراری در حوزه فیلم های ملودرام و کلیشه ای باشد.

به گزارش سبلانه به نقل از بولتن نیوز،فاطمه فریدون- فیلم "تو و من” هم اثر دیگری از محمد بانکی است که آثارش بیش از همه در سینمای تجاری موفق بوده تا سینمایی که بر معنا استوار باشد. روایت این فیلم بسیار ضعیف و تا حد زیادی برداشت شده از یک فیلم خوارجی به نام "خواستگاری" است. شباهت بسیار زیاد این فیلم نسبت به نمونه خارجی اش باعث شده که تصور کنیم برای نگارش و تولید این فیلم زحمتی بر دوش کسی نبوده است.

"تو و من" شاید آن طور که باید بر روی مخاطب خود تاثیرگذار نیست و فقط نگاه بیننده را به سمت چهره هایی که چشم هایی سبز دارند معطوف می کند. درست در همین نقطه است که بیننده با خود احساس می کند باز هم باید شاهد اثر تکراری در حوزه فیلم های ملودرام و کلیشه ای باشد. فیلم جنبه های رمانتیک خود را به واسطه حضور بازیگران چهرهو شناخته شده به یدک می کشد ولی در بیان موضوع و پیام خاص خود همچنان می لنگد. لزوم پرداختن به چنین قصه ای آن هم در شرایطی که ما به ازاء عینی برای ان وجود ندارد چیست...

كارگردان فيلم، محمد بانكی است که در مقام بازیگری، عــكـــس و تهيه‌كنندگي، اسامي فيلم‌هايش فهرست بلند و بالايي را تشكيل مي‌دهند اما در حيطه كارگرداني، به جز "تو و من” يك نام ديگر در كارنامه‌اش ديده مي‌شود و آن "دو خواهر” است كه فضايي بـسـيــار شـبيـه بـه هميـن سـاختـه آخـري دارد. تولید این فیلم وابستگی شدیدی به حضور ستارگان و چهره هایی داشته که می توانستند فروش فیلم را تضمین کند چرا که هنوز هم تمایل به تماشای این چهره ها در بین مخاطبان وجود دارد. داستان ساده است و حرفی تازه ای برای گفتن ندارد. این داستان ساده می توانست با نگاهی تازه و تغییر زاویه دید شاید اندکی به یک اثر نو و دارای خلاقیت تبدیل شود.

اما پس از سه سال، بانكي دوباره به اصفهان آمد تا غرق در موفقيت اثر اول خود، از همان المان‌ها مجدداً استفاده كند و "تو و من” را بسازد. ميل شديد محمد بانكي به خوش‌رنگ و لـعــاب سـاختـن فيلـم در استفـاده از خـانـه‌هـا و مـاشيـن‌هـاي اشرافي و گرانقيمت و لباس‌هاي فانتزي و رنگارنگ بسيار به چشم مي‌خورد. آنچنان كه به نظر مي‌رسد تلاش براي نـشــان دادن زيـبــاتــريــن‌هــا در فـيـلــم بـيـشـتــر از تــلاش بـراي خوش‌ساخت كردن آن و بهبود فيلمنامه و همچنين نقايص فني اثر بوده‌است. علاوه بر اين، حضور دو پسر كارگردان در نقـش‌هـايي بيش از حد توانشان، "تو و من” را كمي به يك مهماني مجلل خانوادگي شبيه كرده‌است.

متأسفانه جدي نگرفتن اثر به عنوان يك فيلم حرفه‌اي، در بـسـيــاري از سـكــانــس‌هــا ديــده مــي‌شــود. بـه خصـوص در بحث‌ها و جدل‌هاي ميان گلزار، شاكردوست، شيرين بينا و بهنوش بختياري بيش از آنكه شاهد اتفاق خاص يا حداقل ديـالـوگ‌هـايـي مهم باشيم، شنونده تكه‌پراني‌ها و رد‌و‌بدل شدن جملات بسيار كم‌ارزش هستيم و شايد مي‌توان گفت در مـحضر شاكردوست و بختياري مي‌توان انواع و اقسام متلك‌ها را آموخت.

به نظر می رسد وضعیت امیدوارکننده ای در کلیت اثر وجود نداشته باشد که بتوان از آن به عنوان نمونه ای کامل نام برد و به آن استناد کرد.آنچه که در فیلم دیده می شود حالتی کپی برداری شده از فیلم دیگری است که حالا با بازیگران ایرانی ساخته شده است. حضور این چهره ها بیشتر برای گرداندن گیشه بوده است و انگار هدف دیگی هم در پشت آن وجود ندارد.این که نویسنده و یا کارگرداناثری را برای اقتباس انتخاب کنند، ایرادی در آن دیده نمی شود منتها به این شرط که کار به یک تقلید صرف تبدیل نشود. این کار هیچ المان ایرانی و یا بومی ندارد چون بر اساس فضای دیگری با حال و هوای حاکم بر آن نوشته شده است. بنابراین اگر ما قصد داشته باشیم تا اثری را با همان شکل و شمایل تولید کنیم، نتیجه ای جز این نخواهد شد.

داستان بسیار رنگ و رو رفته و تکراری است تا جایی که مخاطب بارها با چنین فضایی روبرو بوده است. محمـدرضـا گلـزار در "تـو ومـن” نقـش دستيـار النـاز شــاكــردوســت را دارد كـه بـه عـنـون مـديـرعـامـل يـك شـركـت در اصفهـان فعـاليـت مـي‌كننـد. هيئـت‌مـديره براي بيرون كردن مديرعامل دست به دامان قانوني مي‌شوند كه اجازه نمي‌دهد اعضاي اصلي شركت با وجود تجردشان به فعاليت ادامه دهند و براي حل اين مشكـل شـاكـردوست، گلزار را به عنوان نامزد خود اعلام مي‌كند كه همين مسئله تا پايان داستان فيلم را پيـش مـي‌بـرد. اگرچه ممكن است داستان فيلم زياد تكـراري نبـاشد اما بسياري از صحنه‌هاي "تو و من” آنچنان آشنا به نظر مي‌رسد كه با كمي دقت مي‌توان فـهـميـد در كپـي‌بـرداري حتـي بـه تغييـري جـزئـي هـم دسـت نـزده‌انـد و عـيناً برخي از صحنه‌ها را از روي نمونه‌هاي خارجي و به خصوص فيلم‌هاي تجاري هاليوود تقليد كرده‌اند.

فیلم تو و من فیلم قابل قبولی چه برای مخاطب عام و چه مخاطب خاص میست و نمی تواند جوابگوی نیاز مخاطبان و حتی لحظه های سرگرمی آنان باشد چرا که این فیلم تنها برای کیشه ساخته شده است.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد