سرویس: ایران
کد خبر: 471
|
17:17 - 1391/07/27
نسخه چاپی

نماینده‌ای که جاسوس بود

رحمت الله مقدم مراغه ای از رهگذر حمایت افرادی چون آیت الله شریعتمداری و با توصیه مراکز خارجی قدرت به ویژه سفارت آمریکا حزب خلق مسلمان به رهبری آیت الله شریعتمداری را سازماندهی کرد و با قرار گرفتن در فهرست نامزدهای این حزب به مجلس خبرگان راه یافت . مهمترین فعالیت او در این مجلس مخالفت با خط مشی انقلابی حکومت اسلامی و در راس آن اصل مترقی ولایت فقیه بود .

رخدادهای 27مهر 1358

چکیده

آیت الله منتظری در خطبه های نماز جمعه امروز سرو صدای به راه افتاده در کشور در موضوع ولایت فقیه را جوی خواندند که از سوی عده ای بی دین راه افتاده است و گفتند: همه می دانند که ولایت فقیه دیکتاتوری نیست . وی در بخش دیگری از خطبه ها از دولت موقت خواست با اخراج ضد انقلابیون از ادارات، جوانان به کار گرفته شوند .

امروزهشتمین جلسه از سلسله جلسات بررسی قانون اساسی در محل حزب جمهوری خلق مسلمان برگزار شد و سخنرانان همگی علیه ولایت فقیه ، مجلس خبرگان و قانون اساسی سخنرانی کردند .  در این جلسه مقدم مراغه ای گفت : ولایت فقیه خوب است ولی اختیارات نباید داشته باشد ، دکتر محمود عنایت از فعالان حزب نیز با این ادعا که باید شان روحانیت حفظ شود گفت : باید مجلس خبرگان منحل شود .

داریوش فروهر وزیر مشاور بعد از ظهر امروز از سفرهفت روزه خود به مناطق غربی کشور به تهران بازگشت . گفته می شود وی مذاکرات موفقی را با سران کرد پشت سر گذاشته است ولی عزالدین حسینی یکی از سران حزب منحله دموکرات می گوید تنها در صورت قبول خودمختاری کردستان مشکلات منطقه حل می شود و ما با دولت سر میز مذاکره می نشینیم !

جوی که عده ای بی دین راه انداخته اند

آیت الله منتظری در خطبه های نماز جمعه امروز با اشاره به مسئله ولایت فقیه گفت : این مسئله ولایت فقیه که مسئله روز است و به خاطرش سر و صدا راه انداخته اند این جو کاذبی است که بعضی از بی دینان ایجاد کرده اند .

وی ادامه داد : من می دانم اکثریت قاطع ملت مسلمان از همه طبقات حتی جوانان تحصیل کرده ما و اساتید دانشگاه و به اصطلاح روشنفکران ما آنها هم متوجه هستند که معنی ولایت فقیه معنایش دیکتاتوری نیست.   وی افزود : طبیعتا ملتی که به اسلام پایبند است طالب حکومتی است که در آن یک کارشناس و ایدئولوگ اسلام مسئولیت و نظارت داشته باشد .

نق نزنید ...

آیت الله منتظری در بخش دیگری از سخنان خود گفت : همه وظیفه دارند با همبستگی کامل بدون نق زدن این انقلاب را به نتیجه نهایی برسانند ، انتقاد کنید ولی نق نزنید . وی ادامه داد : کشور کارهای زیادی دارد و هرکاری باید به کاردان و متخصص ارجاع شود .

در حالی که مقدم مراغه ای در هشتمین جلسه بحث و گفتگو درباره قانون اساسی و مسائل جاری کشور  ولایت فقیه را امری بدیهی دانسته و در اختیارات رهبر جامعه اسلامی تشکیک کرده بود یکی دیگر از سخنرانان به نام دکتر ناصرالدین قوامی با استناد به سخنان آیت الله شریعتمداری گفت : تصویب اصل ولایت فقیه مغایر با اصل حاکمیت ملی است و همین مسئله را آیت الله شریعتمداری متذکر شده اند !

آیت الله منتظری گفت : نگوئید کاری نشده است با اینکه خیلی کار شده دشمن دست از توطئه برنداشته است . وی به دولت پیشنهاد داد ضد انقلابیون ادارات را اخراج واز جوانها استفاده کند . (1)

ولایت فقیه خوب است ولی اختیارات نداشته باشد !

هشتمین جلسه بحث و گفتگو درباره قانون اساسی و مسائل جاری کشور ساعت چهار بعد از ظهر امروز در محل حزب جمهوری خلق مسلمان برگزار شد .مقدم مراغه ای در این مراسم گفت : پیش نویس قانون اساسی خوب تنظیم شده بود یعنی اصل بر حاکمیت ملی قرار داده شده بود .

وی ادامه داد : ولایت فقیه بالقوه وجود داشته است زیرا در زمان طاغوت اراده امام مافوق قانون اساسی قرار گرفت و حکومت بازرگان منصوب شد بنابر این اصل پنج قانون اساسی در مورد ولایت فقیه که به تصویب رسید مورد قبول واقع شد زیرا امر واضحی در یکی از اصول قانون اساسی گنجانیده شد.

مقدم مراغه ای ادامه داد : ولی مسائلی که بعدا درباره اختیارات ولایت فقیه مطرح شد و به تصویب رسید دیگر نمی توانست مورد قبول واقع شود .وی ادامه داد : اصولی که به عنوان اختیارات رهبر به تصویب رسیده با اصل حاکمیت ملی متناقض است .  (2)

ما قبول نمی کنیم !

سپس علیزاده دبیر کل حزب خلق مسلمان به ماجرای توطئه ترور آیت الله شریعتمداری اشاره کرده و گفت:کشور یکپارچه آتش است و مردم آذربایجان آنچه را که درباره این توطئه گفته شده و در روزنامه ها منتشر گشته است قبول ندارند ، دولت باید به این موضوع رسیدگی کند .

گزارش سفرهفت روزه فروهر به مناطق غربی در اختیار نخست وزیر قرار گرفته و دولت بزودی درباره مذاکرات وزیر مشاور با رهبران کردها بیانیه ای منتشر خواهد کرد . فروهر گفته است در صورت لزوم برای بار سوم به کردستان خواهد رفت تا با سران کرد مذاکره کند ، گفته می شود سران کرد در قبولاندن شرایط خود به دولت مصر هستند .

آیت الله گفتند ولایت فقیه درست نیست !

در حالی که مقدم مراغه ای در این جلسه ولایت فقیه را امری بدیهی دانسته و در اختیارات رهبر جامعه اسلامی تشکیک کرده بود یکی دیگر از سخنرانان به نام دکتر ناصرالدین قوامی با استناد به سخنان آیت الله شریعتمداری گفت : تصویب اصل ولایت فقیه مغایر با اصل حاکمیت ملی است و همین مسئله را آیت الله شریعتمداری متذکر شده اند ! قوامی مدعی شد : فقهای شیعه از جمله آیت الله شریعتمداری بر اصول مصوبه مربوط به ولایت فقیه صحه نمی گذارند .

اسلام محدود به مرزها نیست پس سیاست از دین جدا است !

ناطق در ادامه با استناد به این که آیت الله منتظری قائل هستند ولایت فقیه باید صددرصد ایرانی باشد و در غیر این صورت نیز تابعیت ایران را بپذیرد گفت : ولایت فقیه در اسلام محدود به مرزهای قراردادی نیست و این سخن آیت الله منتظری به این معنا است که ملیت بر اساس صلاح اندیشی مقدم بر مذهب است و از این رو مذهب و سیاست دو موضوع مختلف و قابل تفکیک هستند که تداخل آنها مانع اجرای صحیح قانون در زمینه های مختلف سیاسی و اجتماعی است . (3)

مخالفت با ولایت فقیه برای حفظ شرافت روحانیت !

در ادامه دکتر محمود عنایت ادامه سخنان ناطق قبلی در مخالفت با ولایت فقیه را پی گرفت و گفت : مخالفت ما با ولایت فقیه بخاطر حفظ شرافت روحانیت است ، ما طالب آن نیستیم که این نارضایتی مردم از اولیای امور بپای مذهب نوشته شود . (4)وی ادعا کرد : مردم ایران مخالف ولایت فقیه هستند از این رو است هر روز در گوشه و کنار کشور خونهای به ناحق ریخته می شود .(5) عنایت گفت : من تصور می کنم که تنها راه حل قضیه انحلال مجلس خبرگان باشد . (6)

آیت الله منتظری در خطبه های نماز جمعه امروز با اشاره به مسئله ولایت فقیه گفت : این مسئله ولایت فقیه که مسئله روز است و به خاطرش سر و صدا راه انداخته اند این جو کاذبی است که بعضی از بی دینان ایجاد کرده اند .

عزالدین حسینی برای مذاکره با دولت شرط گذاشت !

داریوش فروهر وزیر مشاور بعد از ظهر امروز از سفرهفت روزه خود به مناطق غربی کشور به تهران بازگشت .بنا به گزارش روزنامه اطلاعات که با فروهر مصاحبه کرده است وی از اقدامات خود در کردستان راضی به نظر می رسد و برهمین اساس محافل مطلع تحولات جدیدی را در مسئله بحران کردستان پیش بینی می کنند . فروهر تائید کرد که در منطقه چند جلسه گفتگو با رهبران کرد داشته و توانسته است به نتایج قابل توجهی برسد .

گزارش سفر فروهر در اختیار نخست وزیر قرار گرفته و دولت بزودی درباره مذاکرات وزیر مشاور با رهبران کردها بیانیه ای منتشر خواهد کرد . فروهر گفته است در صورت لزوم برای بار سوم به کردستان خواهد رفت تا با سران کرد مذاکره کند ، گفته می شود سران کرد در قبولاندن شرایط خود به دولت مصر هستند .از سوی دیگر عزالدین حسینی در مصاحبه ای که خبرگزاری های خارجی آن را منعکس کردند گفت : تنها در چارچوب خودمختاری کردستان با دولت سر میز مذاکره مینشینیم . (7)

پی نوشت:

1- کیهان ، 28مهر 1358، صفحه 5

2- رحمت الله مقدم مراغه ای از رهگذر حمایت افرادی چون آیت الله شریعتمداری و با توصیه مراکز خارجی قدرت به ویژه سفارت آمریکا حزب خلق مسلمان به رهبری آیت الله شریعتمداری را سازماندهی کرد و با قرار گرفتن در فهرست نامزدهای این حزب به مجلس خبرگان راه یافت . مهمترین فعالیت او در این مجلس مخالفت با خط مشی انقلابی حکومت اسلامی و در راس آن اصل مترقی ولایت فقیه بود . وی در یکی از گردهمایی های هفتگی حزب خلق مسلمان لبه تیز انتقادات خود را متوجه این اصل کرده و می گوید :«مجلس خبرگان تصمیم گرفته است تا یک بحث جدید را در مورد موضوع ولایت فقیه شروع کند و من امیدوارم که تحولاتی در این زمینه امکان پذیر باشد...» (رک اسناد لانه جاسوسی ، جلد  28 ) اسناد لانه جاسوسی آمریکا نشان می دهد که حزب خلق مسلمان توسط آمریکا سازماندهی و حمایت می شد و رحمت الله مقدم مراغه ای تمام جلسات بحث آن را به شیوه دلخواه آمریکا اداره می کرد و گزارش جلسات سران و گردهمایی های عمومی آن را در اختیار عوامل جاسوسی سفارت آمریکا در تهران می گذاشت . (رک اسناد لانه جاسوسی پیرامون رحمت الله مقدم مراغه ای ، جلد 23،صص 84و110و جلد 17صفحه 27 و جلد27جلد 32و141و جلد  28 ) و آنها این گزارشها را به نقل از او به مرکز سیا در آمریکا مخابره می کردند . در یکی از این گزارشها آمده است : «برای شش هفته گذشته حزب خلق مسلمان گردهمایی هایی در بعد از ظهر جمعه ها در دفتر مرکزی خود ترتیب داده است ...سخنران این جلسات احمد علیزاده و رحمت الله مقدم مراغه ای بودند ...هم مقدم مراغه ای و هم علیزاده از ولایت فقیه انتقاداتی کردند ...مقدم مراغه ای گفت : این ماده یک عمل خائنانه علیه نسلهای آینده ایران است »(رک اسناد لانه جاسوسی ، جلد 28، صص 129و130)

3-  اطلاعات ، 28مهر 1358، صفحه 2

4-  امام خمینی 29شهریور ماه سال 1358در پاسخ به این ادعا که مخالفت با ولایت فقیه برای حفظ شان روحانیت است فرمودند : هِی کوشش می‌‏کنند که اسلام نباشد. آن چیزهایی که مال اسلام است هی کوشش می‌‏کنند با زبان‌های مختلف، گاهی به دلسوزی در قضیۀ ولایت فقیه ... خوب این‌ها دیدند که یک کار خطرناکی است برای آن‌ها برای اینکه یک حکومت اسلامی دارد درست می‌‏شود؛ این‌ها هم نمی‌‏خواهند این را. گوینده‏‌شان گاهی می‌‏گوید که بگذارید که روحانیون قداستشان را حفظ بکنند! «قداست روحانیون» که این‌ها می‌‏گویند معنایش این است که بگذارید روحانیون مشغول مسجد و محراب ـ همین مقدار در همین حدود ـ باشند، و سیاست را به امپراتور واگذار کنید. این یک تِزی است که مسجد مال پاپ؛ سیاست مال امپراتور. این‌ها هم می‌‏گویند مسجد‌ها مال شماست، بروید تو مسجدتان نماز بخوانید، درس هم می‌‏خواهید بگویید؛ درس هم بگویید هیچ مانعی ندارد، اما در یک حدودی...همان مقداری که «قداست» شما محفوظ باشد، بگویند یک آدم مقدس، آدم خوب مُهذَّبی است؛ یک آدمی است که اگر نفتش را هم ببرند، حرفی نمی‌‏زند و می‌‏گوید بردند؛ مال دنیا است چه ارزشی دارد! این‌ها این جور «قداست» را می‌‏خواهند و نمی‌‏دانند که اسلام و پیغمبر اسلام و اولیای اسلام با تمام قداست این مسائل را داشتند، تمام قداست و الوهیت محفوظ بوده است، مع‏ذلک می‌‏رفتند و اشخاصی که برخلاف مسیر انسانیت هستند آن‌ها را دفع می‌‏کردند و سیاست مملکت را حفظ می‌‏کردند و منافات با قداست هم نداشتند. این آدمی که می‌‏گوید که بگذارید روحانیت قداست خودش را حفظ کند منطقش این است که امیرالمؤمنین هم قداست نداشت! برای اینکه این داخل شد در امور مملکتی و این‌ها، خود پیغمبر هم که نداشت! پس معلوم می‌‏شود تو نمی‌‏خواهی قداست ما حفظ شود، تو یک شیطنتی می‌‏کنی که این‌ها را کنار بزنی و ارباب‌ها بیایند سراغ کار.

5- محمود عنایت در این سخنرانی ناخواسته و یا با آگاهی کامل دلیل اصلی آشوب های کردستان و برخی از نقاط کشور را افشا می کند . در حالی که در این روزهای حساس تاریخ انقلاب عده ای نظام نوپای اسلامی را دلیل و عامل آشوب ها و بحران های به وجود آمده می دانستند عنایت می گوید اصل ولایت فقیه عامل این بحران ها است چرا که مردم [بخوانید عنایت و دوستانش] با ولایت فقیه موافق نیستند و باید خون ریخته شودتا این اصل از قانون اساسی حذف شود !

6-  اطلاعات ، 28مهر 1358، صفحه 2، دکتر محمود عنایت در سال 1311 شمسی در تهران و در خانواده‌ای متوسط به دنیا آمد. پس از پایان تحصیلات ابتدایی به دبیرستان«فیروز بهرام» رفت،و پس از گرفتن دیپلم متوسطه وارد دانشگاه‌ تهران شد و سرانجام در سال 1336 به عنوان‌ دندانپزشک از دانشکده دندانپزشکی فارغ التحصیل‌ شد. عنایت فعالیت مطبوعاتی را به گفته خودش از 18 سالگی آغاز می‌کند، و در همان زمان با توجه‌ به شرایط و اوضاع سالهای واپسین دههء 20 و تحت‌ تأثیر نهضت ملی کردن نفت،به فعالیتهای سیاسی‌ رو می‌آورد و جذب جبهه ملی ایران می‌شود،و در صف هواداران دکتر مصدق به تکاپو و تلاشهای‌ اجتماعی می‌پردازد.این ایام در زندگی او آنچنان‌ تأثیری می‌گذارد که همواره از یادآوری آن،دچار نوستالژی و روان پریشی خاصی می‌شود؛که آثار آن‌ در نوشته‌های مربوط به آن ایام وی دیده می‌شود...عنایت در ایام پس از کودتای 28 مرداد،و در جریان همکاری با جراید،با عده‌ای از سرکردگان‌ طراز اول رژیم و دست‌اندرکاران وسایل ارتباط جمعی کشور آشنا می‌گردد و از سوی رئیس«اداره‌ کل انتشارات و رادیو»به همراه عده‌ای از نخبگان‌ فرهنگی و روشنفکران نظیر دکتر رضا زاده شفق، دکتر ایرج گلسرخی،دکتر عبد الحسین زرین‌کوب‌ به عرصه فعالیت جدیتر در هدایت افکار عمومی‌ دعوت شد. عنایت از نخستین کسانی بود که این‌ دعوت را پذیرفت و به صف برنامه‌سازان رادیو درآمد و نقشی فعال بر عهده گرفت. در آن سالها برنامه‌ای به نام پنج و سه دقیقه یکی‌ از پرطرفدارترین برنامه‌های رادیویی بود.این برنامه‌ که هر روز به مدت یک ساعت روی آنتن می‌رفت، توسط دو تن از معروف‌ترین گویندگان رادیویی- فروزنده اربابی و هوشنگ مانی-اجرا می‌شد و توانسته بود شنوندگان فراوانی را به خود جذب‌ نماید. در این برنامه انتقاداتی از دولت و مسؤولین به‌ عمل می‌آمد که دامنهء آن به حوزه خدمات شهری‌ محدود می شد .عنایت مسؤ لیت تهیه این برنامه را به‌ عهده گرفت. و پس از مدت کوتاهی تصمیم‌ گرفت تغییرات اساسی در محتوا و چگونگی اجرای‌ این برنامه پدید آورد.بر همین اساس،طرح و برنامه‌ای در این مورد تنظیم کرد و به مقامات بالاتر داد.او در این طرح پیشنهاد کرده بود تا زمان پخش‌ این برنامه به دو ساعت افزایش یابد و نام آن نیز تغییر کند و از لحاظ محتوایی نیز تغییراتی پیدا نماید تا با ذائقهء جوانان-که قرار بود مخاطب این برنامه‌ باشند-سازگارتر شود. مسؤولان ارشد رادیو با پیشنهادهای عنایت‌ موافقت کردند و بر اساس خواست او،زمان این‌ برنامه را به دو ساعت رساندند و نام برنامه بر اساس‌ پیشنهاد عنایت به«همه روز،همین ساعت،همین‌ جا»تغییر یافت. در این برنامه شنوندگان می‌توانستند از طریق تلفن‌ با مجریان تماس بگیرند.در برنامهء مذکور فقط آهنگهای غربی پخش می‌شد و به همین منظور شخصی به نام فریبرز امیرابراهیمی را که با آهنگهای‌ پاپ غربی آشنایی داشت،به عنوان گوینده‌ منصوب کردند. کسانی که آن سالها را به یاد دارند اعتقاد دارند این برنامه تأثیر قابل توجهی در اضمحلال فرهنگ ملی و رشد غرب‌زدگی در میان‌ جوانان داشت. همکاری عنایت با رادیو و تهیه این برنامه به‌ حدی شرم آور است که حتی خود او همواره سعی‌ دارد با سکوت درباره آن دوران،خاطره این‌ همکاری را به ورطهء فراموش بسپارد. فعالیت عنایت در رادیو بیش از حد تصور مورد توجه مسؤولین هدایت افکار عمومی قرار گرفت و همین امر موجب شد از تواناییهای عنایت‌ بهره‌برداری بیشتری صورت گیرد.مدتی بعد از عنایت برای سردبیری مجله‌ای به نام«ایران آباد» دعوت به عمل آمد و او با عنوان سردبیر دست به‌ کار انتشار مجله شد. مدتی بعد،عنایت به همراه افرادی چون اسماعیل‌ پوروالی،ایرج نبوی،داریوش همایون،محمد پورداد،مجید دوامی،پرویز نقیبی،پرویز لوشانی‌ به عضویت اداره کل خدمات مطبوعاتی درآمد که‌ در آن زمان با هدف تهیه و نگارش مطالب مورد نظر رژیم برای درج در مطبوعات،تأسیس شده بود. عنایت از اسفند 1334 سردبیری مجله«فردوسی»را نیز عهده‌دار شد و بعدها سیاست های این نشریه‌ را با دفتر فرح پهلوی که مدتی بود در عرصه فرهنگ‌ و هنر نقش‌آفرینی می‌کرد و به کانونی برای تجمع‌ شبه روشنفکران تبدیل شده بود،هماهنگ می‌کرد.  گسترهء فعالیتهای فرهنگی عنایت همچنان ادامه‌ یافت و او با انگیزه‌های مختلف،که شاید دستیابی‌ به ثروت نیز می‌تواند در میان آنها باشد امتیاز مجلهء جدید«نگین»را کسب کرد و از سال 1344 به‌ انتشار آن پرداخت. او که تا چندی پیش در برنامهء رادیویی خود عملا جوانان را به تقلید و الگوبرداری از غرب سوق‌ می‌داد به حسب ظاهر دچار دگرگونی ظاهری شد و در همان اولین سرمقاله،انتشار مطالب مبتذل را تخطئه کرد!و در تمام دوران انتشار از فرهیختگی و پاکدامنی دم زد و با ژست های یک روشنفکر ناراضی‌ سعی کرد خود را مخالف رژیم جلوه دهد.با این‌ حال،بطلان این ادعا آنگاه روشن می‌شود که از او در مصاحبه‌های شاه دعوت می‌شود و حتی فرصت‌ می‌یابد در کنفرانس مطبوعاتی،شاه را سؤال پیچ‌ نماید. این نقش از سال 1356 و از زمانی که‌ مسأله«فضای باز سیاسی»در دستور کار قرار گرفت،شکلی فعال‌تر به خود می‌گیرد و او به همراه‌ امیر طاهری سردبیر روزنامه کیهان،موقعیتی‌ ممتازتر از دیگر روزنامه‌نگاران پیدا می‌کند.خودش‌ طی گفت و گویی با مجله تلاش،چاپ خارج‌ کشور،به موقعیت خاص خود در این گونه برنامه‌ها اشاره می‌کند و شجاعت خود را در طرح سؤالهای‌ بکر و استثنایی بازگو می‌کند.

در همین خیمه شب‌بازی«فضای باز سیاسی» وی به طور علنی در صف حامیان شاه و به قول‌ خودش«مقام سلطنت»قرار می‌گیرد.حتی در روزهای اوج انقلاب و در لحظات احتضار و مرگ‌ رژیم شاهنشاهی نیز دست از این موضع نمی‌کشد و به صراحت ایرانیان را عناصری شاه پرست معرفی‌ می‌نماید و می‌گوید: «ما به دولتی احتیاج داریم که اعمال و افعال خود را به مقام سلطنت منتسب نکند و بدانند که چنین‌ رویه‌ای به مصلحت مملکت نیست...این وضع‌ در مملکتی که پادشاهی به عنوان یک سنت دیرینه، طرفداران زیادی دارد،به برخورد موافقین و مخالفین‌ منجر می‌شود و به اغتشاش و آشوب و جنگ‌ داخلی منتهی می‌گردد...»

محمود عنایت در جریان اوج‌گیری انقلاب‌ اسلامی رو در روی حرکت انقلابی مردم می‌ایستد و به‌ حمایت از رژیم می‌پردازد.او یکی از نخستین‌ افرادی است که از دخالت رهبران روحانی در امور انقلاب برآشفته شد و در شمار اولین روزنامه‌نگارانی‌ بود که به صورتی صریح،علیه این دخالت موضع‌ گرفت و نوشت: «اشخاصی که تصمیم دارند پای رهبران مذهبی را به سیاست بکشانند خطای فاحشی را مرتکب‌ می‌شوند...» دکتر محمود عنایت در آخرین ماههای حیات‌ رژیم پهلوی، و در ایام اوج‌گیری انقلاب اسلامی‌ مرتبا در تلاش و تکاپو بود. در نشریات مقاله‌ می‌نوشت،با تلویزیون مصاحبه می‌کرد، به منظور شرکت در گفت و گوی مطبوعاتی شاه عازم کاخ‌ سلطنتی می‌شد و بلافاصله خود را به قم می‌رساند و برای آیت الله شریعتمداری پیام می‌برد .( رک  کیهان فرهنگی- دی 1376 - شماره 138)

درست در روزهای اوج قیام ملت مسلمان ایران و در لحظاتی که فریادهای مرگ بر بختیار مردم فضای کوچه و خیابان های ایران را پر کرده بود و امام خمینی با صراحت هر چه تمام از کناره گیری بختیار از سمت نخست وزیری سخن می گفتند محمود عنایت مقالات و مطالب متعددی در حمایت از بختیار و دولت او نوشت و برای چاپ در اختیار روزنامه ها و مجلات گوناگون گذاشت ، مقالات و مطالب عنایت در این ایام یک پیام واحد دارد و یک هدف خاص را تعقیب می کند ، او انتصاب بختیار به نخست وزیری را طلیعه آزادی ملت ایران قلمداد می کند و می کوشد تا به هر طریق ممکن توجه و حمایت مردم را به سوی وی معطوف سازد : «...من از بازگشت دیکتاتوری و اختناق و تجدید حکومت تازیانه و گلوله و سانسور می ترسم ، به آقایانی که مرتبا می گویند کودتا بشود که چه بشود ؟ و بالاتر از سیاهی رنگی نیست جواب می دهم که خیر ، رنگی این رنگی که امروز با انتشار مجدد روزنامه ها و گشودن زبانها و تضعیف دیکتاتوری افق ما را گرفته سیاهی نیست طلیعه آزادی است . طلیعه آزادی را پاس بداریم و آزادی را قبل از پرکشیدن و با دست خود خفه نکنیم.» (رک روزنامه اطلاعات ، 3بهمن 1357) او در راستای حمایت از رژیم شاه و بختیار و با هدف جدا کردن مردم از انقلاب رهبران فکری انقلاب را عناصری قدرت طلب که به خاطر منافعشان به تحریک مردم عادی و عامی می پردازند معرفی می کند . (رک اطلاعات ، 19بهمن 1357) با همه این اوصاف انقلاب به پیروزی می رسد و عنایت حمایت از رژیم پهلوی را به صورت کامل از برنامه کاری خود حذف می کند . بعد از پیروزی انقلاب وی که اینک دریافته است رهبری و هدایت کشور در دست امام خمینی است حمله به اصل ولایت فقیه و مجلس خبرگان قانون اساسی را دنبال می کند .  رسول مهربان در کتاب «بررسی مختصر احزاب بورژوا لیبرال در مقابله جنبش کارگری و انقلاب ایران» می نویسد :  «...در یکی از جلسات حزب خلق مسلمان که سخنرانی داشتم ، آقای محمود عنایت از مردم خواسته بود که انحلال مجلس خبرگان را با همه تاب و توان خواستار شوند . برنامه این بود که از قوام یافتن و پایه ریزی جمهوری اسلامی جلوگیری شود و کشور در یک سری هرج و مرج های متوالی و تکراری فرو رود و انقلاب غرق و نابود شود...» عنایت ولایت فقیه را به مثابه یکی از ابزار دیکتاتوری در حکومت اسلامی دانسته و در یکی از مقالات خود و با انتقاد از تفویض برخی اختیارات به ولی فقیه در قانون اساسی رهبری امام خمینی را با به قدرت رسیدن رضاخان در طلوع استبداد پهلوی مقایسه می کند ! (رک عنایت ، محمود ، کتاب جمعه ، شماره 12،سال 1358، صفحه 139) وی که تا دیروز یکی از حامیان رسانه ای استبداد پهلوی بوده امروز رنگ عوض می کند و نظام اسلامی را با این ادعا که همانند رژیم گذشته است به نقد و تخریب می کشد ! عنایت که پیش از پیروزی انقلاب و بارها کوشیده بود تا آیت الله شریعتمداری را به عنوان یک روحانی میانه رو در مقابل رهبر انقلاب قرار دهد امروز نیز این خط را دنبال کرده و در شکل گیری حزب خلق مسلمان نقش اساسی ایفا می کند . تلاش برای تئوریزه کردن جدایی دین از سیاست و حمایت از مدنی و بنی صدر در جریان اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری از دیگر نکات برجسته ای است که در زندگی سیاسی محمود عنایت پس از انقلاب به چشم می خورد .  عنایت پس از آن که از سوی دادستان انقلاب برای پاسخگویی به اتهامات احضار می شود از دیده ها پنهان شده و پس از مدتی از کشور فرار می کند. وی در خارج از مرزهای ایران نیز دست‌ از فعالیتهای ضد انقلابی برنداشت و به عنوان یک‌ روزنامه نگار ضد انقلاب،به تلاشهای خود ادامه‌ داد. عنایت پس از فرار از ایران مدتی نشریه ضد انقلابی«ملت بیدار»را انتشار داد و همزمان با اکثر نشریات ضد انقلابی همکاری کرد.درج مقالات او در نشریات و سخنرانی در مجامع مختلف،از اقداماتی است که عنایت در سالهای اخیر خود را با آنها سرگرم کرده است. (رک «نیمه پنهان»، جلد 2، تألیف دفتر پژوهش های مؤسسه کیهان ، جلد دوم ، صفحه 87 )

7-  اطلاعات ، 28مهر 1358، صفحه 2

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد