سرویس: استانی
کد خبر: 714
|
18:08 - 1391/08/05
نسخه چاپی

شش مسجد به طور متمرکز در اردبیل میزبان التیام درگذشتگان

شش مسجد به طور متمرکز در اردبیل میزبان التیام درگذشتگان
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: شش مسجد در شش محله قدیمی و سنتی اردبیل برای آیین سنتی (قره بایرام) برای تسلیت گفتن به درگذشتگان و اموات در نظر گرفته شده است.

به گزارش سبلانه به نقل از فارس ، حجت‌الاسلام مهدی ستوده در نشست هماهنگی برگزاری برنامه‌های عید سعید قربان در اردبیل اظهار داشت: همه ساله در سه مناسبت عید قربان، فطر و عید نوروز آیین سنتی (قره بایرام) با هدف تسلیت اهالی به بازماندگان درگذشتگان در فاصله اعیاد در مساجد اردبیل برگزار می‌شود که امسال نیز این برنامه در مساجد تعیین شده انجام می‌شود.

وی هدف از ایجاد این تمرکز را صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ها و کاهش مشکلات ترافیکی و برخی نارضایتی‌های عموم شهروندان توصیف کرد و افزود: برگزاری متمرکز این برنامه‌ها نشان می‌دهد که در کنار انجام وظیفه خطیر و مرسوم احترام به درگذشتگان از برخی نابسامانی‌ها نیز جلوگیری می‌شود.

ستوده خاطر نشان کرد: این کار به درخواست خود مردم و با هدف حضور راحت همشهریان انجام شده و از ساعت 9 تا 11 صبح فردا همزمان با عید قربان در مساجد یاد شده خویشان و نزدیکان درگذشتگان در مساجد حاضر شده و عموم مردم با حضور در مساجد ضایعه درگذشت بستگان آنها را تسلیت می‌گویند.

این مسئول تصریح کرد: نظیر این مراسم در عید فطر و عید نوروز امسال نیز انجام شد و ما توانستیم بخشی از نارسایی‌ها و مشکلات را رفع کرده و رضایت عمومی را فراهم آوریم.

همچنین در آستانه عید قربان قرار است فردا نماز عید قربان برگزار شود و با برگزاری آن دیگر نماز جمعه در میعادگاه‌ها برپا نمی‌شود.

براساس اعلام ستاد نماز جمعه اردبیل درب مصلای اردبیل فردا از ساعت پنج صبح به روی نمازگزاران باز می‌باشد که بعد از اقامه نماز صبح و خواندن دعای ندبه در ساعت 5.30 صبح، در ساعت هفت صبح نیز نماز عید قربان به امامت نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل اقامه می‌شود.

در دیگر شهرهای استان اردبیل نیز در فاصله 7.30 دقیقه تا 8.30 دقیقه در مساجد جامع و مصلاهای شهرهای خلخال، ‌کوثر، نمین، نیر، سرعین، مشگین‌شهر، گرمی، پارس‌آباد و بیله‌سوار نماز عید قربان برگزار می‌شود.

 

فعالیت 46 اکیپ ثابت و سیار دامپزشکی استان اردبیل

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، همچنین به مناسبت فرا رسیدن عید قربان دامپزشکی استان اردبیل 25 اکیپ ثابت و 21 اکیپ سیار را در میادین و محل‌های تعیین شده مناطق مختلف استان مستقر می‌کنند تا در صورت نیاز به هموطنان ارایه خدمات بهداشتی و شرعی کنند.

معاون فنی دامپزشکی استان گفت: مردم از اولین ساعات فردا می‌توانند با برقراری تماس با ادارات و شبکه‌های دامپزشکی نسبت به کشتار دام اعم از سبک و سنگین و ذبح شرعی و بهداشتی راهنمایی‌ها و ارشادات لازم را بگیرند.

علیرضا نجفی تصریح کرد: علاوه بر نظارت‌های بهداشتی بر سالم بودن گوشت، روحانیان ما در این اکیپ‌ها مستقر هستند تا بنا به توصیه قرآن کریم که 9 بار در آیات الهی به ذبح شرعی و 160 بار به تأمین غذای طیب و پاک توصیه شده بر ذبح دام‌ها نظارت داشته باشند.

همچنین به مناسبت عید قربان توزیع گوشت قربانی در بین خانواده‌های زیر پوشش کمیته امداد بیله‌سوار آغاز شد.

براساس اعلام کمیته امداد بیله‌سوار با همت خیرین این شهرستان 150 میلیون ریال برای تهیه گوشت قربانی جمع‌آوری شده که این گوشت‌های قربانی بین 900 خانوار زیر پوشش این خانوار توزیع می‌شود.

همچنین مرکز شهید فیاض‌بخش مشگین‌شهر که بیش از 100 معلول و نیازمند در این مرکز نگهداری می‌شود از اهالی خواسته تا گوشت قربانی و نذورات خود را به این مرکز پرداخت کنند.

اهالی استان اردبیل طبق یک رسم دیرین بعد از ذبح گوسفند و دام کشتار شده بخشی از آن را برای دستگیری از نیازمندان و فقرای جامعه بین آنها توزیع می‌کنند و با حضور در مراکز نگهداری معلولان، نیازمندان و مددجویان بهزیستی و کمیته امداد سعی می‌کنند مشکلات و نارسایی‌های آنها را به نحوی جبران کنند.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد