سرویس: اجتماعی
کد خبر: 95849
|
08:32 - 1401/04/02
نسخه چاپی

استاندار اردبیل:

لزوم تفکیک آب بخش شرب و کشاورزی/ پمپاژ سربند به بهره برداری می‌رسد

لزوم تفکیک آب بخش شرب و کشاورزی/ پمپاژ سربند به بهره برداری می‌رسد
استاندار اردبیل با بیان اینکه باید حق آبه‌ها را بگیریم تا بتوانیم در تامین منابع آبی استان مشکلی نداشته باشیم گفت: در این زمینه اخیرا دستورات ویژه ای صادر شده که جزئیات آن در آینده اعلام خواهد شد.

به گزارش سبلان ما ،سید حامد عاملی  استاندار اردبیل صبح امروز در جمع خبرنگاران به تشریج وضعیت آب استان اردبیل پرداخت و گفت:واقعیت این است که سالهاست در این بخش فعالیت‌هایی شده اما متاسفانه مشکلات بخش آب استان چه در بخش شرب و چه کشاورزی حل نشده است.به طوری که الان در هر روستایی در شمال تا جنوب استان مردم دچار مشکل هستند.

وی از تدوین برنامه جامع مدیریت آب استان خبر داد و گفت: در این برنامه نحوه تامین، محل تامین و نحوه اجرا مشخص آب شرب و کشاورزی پیش بینی شده است.

 با جدیت پیگیر حقابه‌های استان هستیم 

عاملی خاطرنشان کرد: نخستین مسئله در این بخش این است که ما حق آبه‌ها را تعیین تکلیف کنیم که در این زمینه با جدیت پیگیر هستیم و مدارک و مستندات لازم تهیه شده است.

 وی تصریح کرد: ما باید این حق آبه‌ها را بگیریم تا بتوانیم در تامین منابع آبی استان مشکلی نداشته باشیم در این زمینه اخیرا دستورات ویژه ای صادر شده که جزئیات آن در آینده اعلام خواهد شد.

استاندار اردبیل در ادامه گفت: موضوع دوم این است که آب شرب و کشاورزی باید تفکیک شود و اگر این پروژه مهم اجرا نشود مشکلات آب شرب در منطقه حل نخواهد شد. این پروژه هم در این برنامه تعریف شده و انشاءالله تفکیک خواهد شد.

  عاملی در ادامه از اجرای ۹ مجتمع آبرسانی در استان اردبیل خبر داد و گفت: بخشی از منابع مورد نیاز برای اجرای این مجتمع ها تامین شده و بخشی هم امسال تامین می شود و همه تلاش ما این است آب شرب پایدار برای تامین کنیم تا بعد از چند سال مردم دچار مشکل نشوند.

وی خاطرنشان کرد: در بحث آب شرب چه روستایی و چه شهری برنامه هایی در حال اجراست و قسمت عمده منابع هم علیرغم مشکلات در تامین منابع تامین شده و با جدیت پیگیر حل مشکل آب مردم هستیم تا این موضوع با اولویت تا حد قابل قبولی حل شود.

استاندار اردبیل همچنین در خصوص تامین آب کشاورزی اظهار کرد: در این زمینه باید دوکار مهم انجام می شد؛ اول اینکه حق آبه را از سد خداآفرین منتقل کنیم که الان انتقال انجام پیدا نمی کند. در حال حاضر اقدامات اجرای سیفون دره رود با جدیت پیش می رود که امسال به بهره برداری می رسد.

عاملی افزود: در این زمینه به وزارت نیرو اعلام کردیم که استان همجوار هم سد قیز قلعه سی و تاسیساتی که برای انتقال آب مورد نیاز است، با جدیت پیگیری کند تا امسال تمام شود و ما بتوانیم از آنجا هم آب را به استان منتقل کنیم.

پمپاژ سربند یک ماه آینده به بهره برداری می‌رسد

مقام عالی دولت در استان اردبیل خاطرنشان کرد: علاوه براین بخشی از آب استان هم که از زهکش‌ها از کشور خارج می‌شد منابع پیش بینی شده  که پمپاژ سربند را اجرا کنیم و ظرف کمتر از یک ماه آینده پمپاژ سربند اجرا شده و آب دوباره به کشور برمی گردد و از این طریق هم بخشی از آب مورد نیاز بخش کشاورزی تامین خواهد شد.

 استاندار اردبیل یادآورشد: مجموعه اقداماتی که در حال حاضر انجام می شود از جمله آبگیری سد عمارت که خط انتقال پایاب آن و همچنین پایاب سد خداآفرین که برنامه‌ریزی انجام شده است همه اینها هم از لحاظ اقتصادی تاثیرات اساسی خواهد داشت و هم آب مورد نیاز بخش کشاورزی و شرب به صورت پایدار تامین خواهد شد.

 

انتهای پیام/ج

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد