سرویس: اجتماعی
کد خبر: 96391
|
12:38 - 1401/05/31
نسخه چاپی

در همایش گرامیداشت روز جهانی مساجد در اردبیل مطرح شد؛

مساجد، محور حاکمیت امر الهی در جامعه هستند/ مفاخر ایران، پرورش یافته مساجد هستند

مساجد، محور حاکمیت امر الهی در جامعه هستند/ مفاخر ایران، پرورش یافته مساجد هستند
همایش گرامیداشت روز جهانی مساجد به همراه تجلیل از خادمین مساجد در مصلی اردبیل برگزار شد.

به گزارش سبلان ما ، همایش گرامیداشت روز جهانی مساجد همزمان با سراسر کشور با حضور اقشار مختلف مردم، مدیران دستگاه های اجرایی و فرهنگی و بچه های مسجد در مصلی اردبیل برگزار شد.

 حجت الاسلام مهدی ستوده مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل در این مراسم از مساجد به عنوان محور حاکمیت امر الهی در جامعه نام برد و گفت:مساجد به عنوان خانه خدا، مرکز تربیت انسان صالح هستند.

وی گفت: پیامبر اسلام (ص) پس از ورود به مدینه اولین اقدام آن ایجاد پایه های حکومت اسلامی و الهی بود و برای همین مساجد را بنا کرد تا با کارکردهای مختلف بتواند در امر حکومت اسلامی نقش آفرین باشد.

ستوده در ادامه سخنان خود به کارکردهای مسجد در جامعه اشاره کرد و گفت:در کنار کارکرد عبادی مسجد اصلی ترین نقش مساجد برپایی حکومت اسلامی و الهی در جامعه است و باید این مسئله را در بین سایر کارکردهای مساجد پررنگ تر کنیم.

عبدالله بحرالعلومی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل نیز در این آیین گفت: «نهضت بازگشت به مساجد» مسئله مهمی است که توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم مطرح شده و عملیاتی شدن آن یک وظیفه برای همه دستگاه های فرهنگی و اجرایی است.

وی تصریح کرد: مسجد تاثیر مهمی در تشکیل تمدن نوین اسلامی دارد و تکامل این روند با نقش آفرین روحانیت پررنگ تر می شود.

بحرالعلومی گفت: بسیاری از مفاخر ایران پرورش یافته مسجد هستند و در حوزه شعر و ادبیات نیز مرهون شخصیت هایی هستیم که به مدد تعلیم در مساجد و معارف متعالی متاثر از قرآن کریم آثار فاخری را به جامعه ارائه کرده اند.

وی به بحث تعلیم و تربیت نیز اشاره کرد و گفت: در بحث تعلیم و تربیت نیز مساجد جایگاه ویژه ای دارند و در طول زمان این مسئله به اثبات رسید و نقش آفرینی مساجد در دوران به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی را شاهد بودیم و پس از آن نیز در دوران دفاع مقدس و امروز نیز در جنگ نرم به مقابله با توطئه های دشمنان مساجد همچنان نقش آفرین هستند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: مساجد نقش رسانه ای قوی را دارد و حتی تاکید به حضور در نماز جماعت و نماز جمعه برای باخبر شدن از احوال همدیگراست و رسانه های مسجد محور کارآیی با صدق دل دارند.

حجت الاسلام «حسین علیی» مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبیل در این مراسم از مساجد به عنوان نماد توحیدی پروردگار متعال بر روز زمین نام برد و گفت:  کعبه  به عنوان اولین پروژه عمرانی جهان در واقع مسجدی است که به امر الهی توسط حضرت آدم(ع) بنا نهاده شد و در ادامه توسط حضرت ابراهیم(ع) تجدید بنا شد.

وی افزود: مسجد جایگاه ویژه ای در دین مبین اسلام دارد و با فضیلت ترین مکان شناخته می شود.

 مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود به واقعه عاشورا اشاره کرد و گفت: آنچه که باید از واقعه عاشورا درس بگیریم همین مسئله دشمن شناسی است که امام حسین (ع) در آن سال های دشمنی یزید با اسلام را به مردم گوشزد می کرد اما به خاطر عدم دشمن شناسی مردم موجب رخ دادن واقعه عاشورا شد و امروز نیز مساجد باید پایگاه تثبیت انقلاب و محل دشمن شناسی باشد. 

 

رونمایی از پوستر «زیست فناورانه مسجد» و اجرای گروه سرود کانون فرهنگی هنری الهادی (ع) و  تجلیل از روحانیون، هیئت امنا و خدام مسجدی، فعالان بسیجی و کانون های فرهنگی هنری از دیگر بخش های این مراسم بود.

 

انتهای پیام/ج

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد