سرویس: حوزه و دانشگاه
کد خبر: 97486
|
07:41 - 1401/10/27
نسخه چاپی

ثروت‌آفرینی مأموریت نهایی پارک‌های فناوری

ثروت‌آفرینی مأموریت نهایی پارک‌های فناوری
تأسیس مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در دنیا رشد قابل‌توجهی داشته است به‌طوری که نقش و کارکرد این مراکز به‌عنوان بخشی از زیرساخت‌های نوآوری و فناوری در کشور بی‌بدیل به نظر می‌رسد.

به گزارش سبلان ما ، در سال‌های اخیر تأسیس مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در دنیا رشد قابل‌توجهی داشته است به‌طوری‌که نقش و کارکرد این مراکز به‌عنوان بخشی از زیرساخت‌های نوآوری و فناوری در کشور بی‌بدیل به نظر می‌رسد.

مأموریت نهایی پارک‌های فناوری این است که بتوانند نتایج به‌دست‌آمده از پژوهش‌های دانشگاهی را با نیاز صنعت هماهنگ کرده و از این راه خلأ رابطه صنعت با دانشگاه را پر کنند و این امر در نهایت به تجاری‌سازی دانش منجر خواهد شد.

ولی به نظر می‌رسد این موضوع در استان اردبیل به دلیل تازه‌تأسیس بودن پارک علم و فناوری به نحو احسن اتفاق نیفتاده است و خلاهای بسیاری در آن دیده می‌شود، به دلیل حساسیت و خلاهایی که در تبدیل علم به ثروت در کشور وجود داشت رهبر معظم  نیز امسال را سال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری کرده است. اما شاید شعار سال هم در حرکت روبه‌رشد مراکز رشد و فناوری استان اردبیل تأثیر نگذاشته است

 سال از نیمه رد شده است باید ببینیم که مسئولین پارک علم و فناوری برای پایان سال پرونده قابل دفاعی از خود در استان به‌جای می‌گذارند؛ یا نه؟

باوجوداینکه پارک‌ها از زیرساخت‌های فیزیکی در توسعه مؤسسات دانش‌محور به شمار می‌رود و برای رسیدن به اقتصاد دانایی محور به کار گرفته می‌شوند. باید ببینم این مسئله چقدر در پارک‌هایی مانند اردبیل جایگاه خود را پیدا کرده است.

پارک علم و فناوری اردبیل از سال ۹۵ فعالیت خود را آغاز کرده است و باوجوداینکه بیش از ده سال از عمر این پارک می‌گذرد مسئولان همچنان خلاهای موجود در این حوزه را به نوپایی آن نسبت می‌دهند و تاکنون به‌صورت واقعی محصولات شرکت‌هایی که در بستر پارک علم و فناوری اردبیل فعالیت می‌کنند به تولید انبوه نرسیده و یا اگر رسیده نتوانسته جایگاه واقعی در بازارهای داخلی و خارجی  برای خود پیدا کند.

فعالیت ۴۰ شرکت دانش‌بنیان در استان اردبیل

یوسف عباسپور در گفت‌وگو با ایسنا فناوری کاربردی را نیاز اصلی جامعه اعلام کرد و گفت: باید در راستای امنیت غذایی و تولید در استان حرکت کنیم و شاخص‌هایی که در این چشم‌انداز در نظر گرفته شده است شرکت‌ها و واحدهای فناور را به این سمت سوق دهیم تا در اقتصاددانش بنیان استان پارک علم و فناوری سهم بسزایی داشته باشد.

به گفته اینکه پارک علم و فناوری استان اردبیل در مقایسه تاریخی با استان‌های دیگر با عقب‌ماندگی مواجه شده است به‌طوری‌که ما در تلاش هستیم تا این عقب‌ماندگی را جبران کنیم تا شرکت‌های دانش‌بنیان را به لحاظ کمی در استان تقویت و با برنامه‌ریزی دقیق به لحاظ کیفی بتوانیم به افزایش در آمد شرکت‌ها کمک کنیم.

رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل با بیان اینکه از صنایع خلاق در جهت افزایش اشتغال در جامعه حمایت‌های لازم را انجام می‌دهیم، اضافه کرد: وظیفه پارک علم و فناوری ایجاد اشتغال نیست؛ ولی این اقدام را برای حمایت از ایده‌ها و مبتکران انجام می‌دهیم.

عباسپور  با اشاره به ساختار پارک‌های علم و فناوری اظهار کرد: این مراکز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ساختارهای مؤثر در اقتصاد دانش‌بنیان و محیطی مناسب برای استقرار، توسعه و شکوفایی مؤسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان هستند که در تعامل سازنده با یکدیگر و با دانشگاه‌ها و سایر مؤسسه‌های پژوهشی به فعالیت‌های فناوری اشتغال دارند.

 

رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل هدف اصلی پارک‌ها را افزایش تولید ثروت در جامعه از طریق ایجاد و توسعه فعالیت مؤسسه‌های متکی بر فناوری دانست.

عباسپور با اشاره به سهم پارک علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان در اشتغال پایدار استان گفت: بر اساس سند جامعه توسعه استان در صورت توسعه فضاهای فیزیکی، پرداخت تسهیلات به شرکت‌ها، راه‌اندازی کارخانه نوآوری و شهرک علم و فناوری در سطح ۳۵ هکتار افزایش می‌یابد.

رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل فعالیت ۴۰ شرکت دانش‌بنیان در استان را یادآور شد و گفت: از این تعداد ۲۸ شرکت دانش‌بنیان مورد حمایت پارک علم و فناوری قرار گرفته است.

به گفته وی، در حال حاضر در استان اردبیل ۱۲۶ مرکز رشد فعال، ۶۴ شرکت در مرحله پیش رشد و ۷۸ مورد دیگر هم در مرحله رشد و بالندگی است.

رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل با اشاره به اهداف پیشروی پارک علم و فناوری اردبیل اظهار کرد: این مرکز با ارائه تسهیلات، در تلاش است تا شرکت‌های دانش‌بنیان، فناوران، مخترعان و صاحب ایده برای رسیدن به اهداف نهایی خود با مشکل مواجه نشوند و درصد رفع موانع پیشروی آنها برمی‌آید تا سالی که مزین است به شعار تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین برای این افراد سال شکوفایی باشد.

وی در ادامه همچنین از اخذ ۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای شرکت‌های دانش‌بنیان این استان خبر داد و گفت: انتظار می‌رود این میزان به ۵۰۰ میلیارد ریال افزایش یابد.

عباسپور در ادامه با اشاره به رونمایی از هشت محصول دانش‌بنیان هم‌زمان با هفته پژوهش در استان، خاطرنشان کرد: این محصولات در بخش‌های دارویی، صنایع خودرو، کشاورزی، رباط و هوش مصنوعی برای اولین‌بار در بیست و سومین نمایشگاه دستاوردهای فناوری و فن‌بازار استان اردبیل  است.

خلق ثروت با تکمیل اکوسیستم فناوری امکان‌پذیر است

معاون فناوری مرکز رشد جهاد دانشگاهی اردبیل نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: باگذشت تقریباً یک دهه از شکل‌گیری ادبیات فناوری در استان اردبیل در بحث فناوری هنوز به آن شکل مطلوب دست نیافته‌ایم به‌طوری‌که انتظار می‌رود با تزریق حمایت‌های مادی و معنوی نقایص شبکه فناوری استان برطرف و مأموریت هر مرکز به‌درستی مشخص شود تا ثمرات آن در اقتصاد استان قابل‌لمس باشد.

مهران محمدی انتظارات مسئولان را نقش‌آفرینی اکوسیستم فناوری برای خلق ثروت در استان دانست و گفت: چند سال است که مقام معظم رهبری در تشخیصی هوشمندانه شعار سال را با واژه‌هایی چون تولید، اشتغال و دانش‌بنیان به حوزه تولید علمی و فناورانه گره می‌زنند تا خلق ثروت و بهره‌برداری از یافته‌های علمی موردتوجه قرار گیرد.

وی از آمادگی جهاد دانشگاهی استان اردبیل برای قبول مأموریت‌های موثر خبر داد و افزود: به‌عنوان نهادی واسطه‌ای و تسهیل گر می‌توانیم به حوزه‌های فناوری، کارآفرینی و تولید استان یاری برسانیم چرا که این موضوع با نگاه توسعه‌ای مسئولان به‌ویژه استاندار اردبیل قرابت پرمعنایی دارد.

محمدی طرفیت بالای جهاد دانشگاهی را با دارابودن پژوهشگاه‌های ملی یادآور شد و گفت: آمادگی لازم برای بومی‌سازی دانش فنی و تجربیات ارزنده این مراکز در منطقه وجود دارد که می‌تواند به حوزه پژوهش و فناوری استان نیز در توسعه اردبیل کمک کند.

معاون فناوری مرکز رشد جهاد دانشگاهی اردبیل افزود: این مرکز قسمتی از اکوسیستم فناوری استان اردبیل است که تلاش می‌کند در کنار سایر اجزای آن نقش خود را به‌درستی ایفا نماید.

فعالیت ۱۸ شرکت و ۲ هسته فناور در مرکز رشد جهاد دانشگاهی اردبیل

معاون فناوری مرکز رشد جهاد دانشگاهی اردبیل با اشاره به فعالیت این مرکز اظهار کرد: در حال حاضر ۱۸ شرکت و ۲ هسته فناور در مرکز رشد جهاد دانشگاهی اردبیل فعال است.

به گفته وی جهاد دانشگاهی در قالب مرکز رشد گیاهان دارویی از سال ۹۳ فعالیت خود را آغاز و در حال حاضر فعالیت خود را با تولید ۳۸ محصول فناورانه ادامه می‌دهد به‌طوری‌که واحدهای فناور مرکز رشد موفق شده‌اند، نمونه‌سازی ۳۰ مورد محصول را انجام و برای ۴ محصول مجوزهای اولیه در حال نهایی‌شدن است تا به مرحله تجاری‌سازی برسد.

محمدی در ادامه همچنین فعالیت ۲ شرکت دانش‌بنیان و یک شرکت خلاق را یادآور شد و گفت: مرکز رشد در قالب بسته‌های حمایتی، از این شرکت‌ها پشتیبانی می‌کند که ۱۴ مورد ثبت اختراع نیز با استمرار حمایت‌ها اتفاق افتاده است.

معاون فناوری مرکز رشد جهاد دانشگاهی اردبیل با اشاره به کسب فناوری برتر جهاد دانشگاهی کشور توسط واحدهای فناور مرکز رشد واحد اردبیل، اضافه کرد: مرکز رشد فناوری جهاد دانشگاهی به‌عنوان مجموعه موفق و برتر معرفی شده و حتی در رویداد استارتاپی در ترکیه و لهستان حائز رتبه‌های اول شده است.

به گفته وی، همچنین جهاد دانشگاهی در قالب مرکز نوآوری، شتاب‌دهی کسب‌وکارهای فناورانه و همچنین فعالیت مرکز رشد گیاهان دارویی از ظرفیت جوانان استفاده کرده و تلاش کرده با حمایت‌های هم جانبه به رشد و اعتلای این مراکز رشد و فناوری کمک کند.

محمدی بسته‌های حمایتی از مراکز رشد، نوآوری و شتاب‌دهی را یادآور شد و اظهار کرد: اولین حمایت‌ها به‌صورت کمک‌های بلاعوض است که در طول استقرار شرکت‌ها خدمات حمایتی مالی ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: تمام خدمات اعم از برگزاری کارگاه‌های آموزشی، مشاوره‌ها، استفاده از امکانات، بازدید و برگزاری نمایشگاه و چاپ مقالات رایگان بوده و تا سقف ۱۵ میلیون تومان برای جبران هزینه‌ها، تسهیلات کم‌بهره بانکی و تا سقف ۵۰ میلیون سایر تسهیلات بانکی در اختیار فعالان این حوزه قرار می‌گیرد.

 

منبع: ایسنا - اردبیل

 

انتهای پیام/ج

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد