سرویس: اخبار آذربایجان
کد خبر: 98742
|
10:34 - 1402/02/21
نسخه چاپی

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مراغه خبر داد:

تشدید نظارت بر ورود و خروج دام در ییلاقات سهند

تشدید نظارت بر ورود و خروج دام در ییلاقات سهند
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مراغه گفت: عشایر باید بر اساس پروانه چرای صادر شده از استان نسبت به بهره‌برداری از این ییلاقات اقدام کنند.

به گزارش سبلان ما، «آرش پاکمهر» روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگارایرناافزود: در پروانه‌های چرای بهره‌برداران از این ییلاقات زمان ورود و خروج احشام و تعداد دام مجاز قید شده و رعایت این موارد ضروری است.

وی با بیان اینکه زمان کوچ عشایر به ییلاقات سهند ۱۵ خردادماه است، اضافه کرد: در سال‌های گذشته برخی از بهره‌برداران حتی از ۱۵ اردیبهشت هم به این ییلاقات کوچ کرده‌اند اما از آنجایی کوچ زودهنگام با تخریب پوشش گیاهی مراتع همراه می‌شود، از ورود زودهنگام آنان در سال جاری جلوگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه گاهی بهره‌برداران برخلاف مقررات منابع طبیعی نسبت به اجاره پروانه چرای دام اقدام کرده و دام مازاد بر ظرفیت وارد مراتع می‌کنند، بیان کرد: اجاره‌کنندگان پروانه‌های چرا در بیشتر موارد صرفا به منافع شخصی توجه دارند و با وارد کردن دام مازاد بر ظرفیت پروانه، زمینه تخریب مراتع را فراهم می‌کنند.

پاکمهر با اشاره به اینکه پرونده‌های متعددی در این زمینه تشکیل به مراجع قضایی ارسال می‌شود، اظهار داشت: رعایت قوانین ضامن حفاظت از مراتع سهند است و بر همین اساس امسال نظارت جدی بر نحوه بهره‌برداری از این مراتع اعمال می‌شود.

وی همچنین ممیزی مراتع روستایی و شناسایی بهره‌برداران مراتع به تعداد ۲۹ فقره و تهیه کاداست نقشه‌های سنواتی برای ۲۱ پلاک ثبتی که به صدور سند مالکیت برای ۶ هزار و ۷۴۹ هکتار از اراضی ملی به نام دولت جمهوری اسلامی ایران شد را جزو اقدامات شاخص این اداره در سال گذشته عنوان کرد.

۳۰ هزار هکتار مرتع در دامنه سهند وجود دارد؛ حضور پرصلابت کوه سهند که ارتفاع آن در نوک قله‌اش به سه‌هزار و ۷۰۷ متر می‌رسد، ضامن تداوم زندگی بیش از ۲ میلیون جمعیت اطرافش می‌باشد و آب که به جای خود، هوای منطقه هم تحت تاثیرش به تعادل می‌رسد؛ کوهی که ریش سپید کرده و حال زارش در سال جدید سزاوار رسیدگی است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد