سرویس: سیاسی
کد خبر: 98988
|
18:56 - 1402/03/14
نسخه چاپی

یادداشت؛

مکتب امام خمینی(ره)، مکتب هویت‌ساز انسان ارزشمند

مکتب امام خمینی(ره)، مکتب هویت‌ساز انسان ارزشمند
امام خمینی (ره) در برهه‌ای از تاریخ که بشریت تشنه مکتبی نجات‌بخش بود، مکتب سیاسی اسلامی را مطرح کرد که برای دنیا و جهانیان حرف و راه تازه‌ای بود؛ بنابراین در نهایت منشأ آثار و برکات بسیاری هم در جهان شد و تمام آزادگان و عدالت‌خواهان زیر پرچم استقلال‌خواهی امام خمینی (ره) جمع شدند.

به گزارش سبلان ما، پویا حاجی‌وند فعال رسانه‌ای اردبیل در یادداشت خود به سالروز رحلت امام خمینی(ره) پرداخت و نوشت: یوم‌الله ۱۵ خرداد نقطه عطف و حماسه‌ای ماندگار در تاریخ مبارزات ملت ایران علیه استبداد و استعمار است که با نام و اندیشه‌های متعالی حضرت امام خمینی (ره) پیوندی ناگسستنی دارد و سرآغاز نهضت اسلامی در جهان شد.

امام خمینی (ره) در برهه‌ای از تاریخ که بشریت تشنه مکتبی نجات‌بخش بود، مکتب سیاسی اسلامی را مطرح کرد که برای دنیا و جهانیان حرف و راه تازه‌ای بود؛ بنابراین در نهایت منشأ آثار و برکات بسیاری هم در جهان شد و تمام آزادگان و عدالت‌خواهان زیر پرچم استقلال‌خواهی امام خمینی (ره) جمع شدند.

با نگاهی به مکتب سیاسی امام راحل می‌توان نتیجه گرفت که اولین شاخصه آن « ارتباط معنویت، عرفان و اخلاق با سیاست» است؛ یعنی امام هر حرکتی را حول محور خدا و معنویت انجام می‌داد و در همه مواضع و رفتارها معنویت و سیاست از هم جدا نیست. 

شاخص دوم « اعتقاد راسخ و صادقانه به نقش مردم در سرنوشت جامعه» است به‌طوری‌که در مکتب امام خمینی(ره) هویت انسانی ارزشمند و کارساز است و نتیجه این ارزشمندی و کارسازی نقش اساسی آرای مردم در اداره جامعه همان مردم‌سالاری حقیقی است.

 شاخص سوم مکتب امام خمینی (ره) «افق دید بلند و جهانی» است که در واقع مخاطب پیام عزت و استقلال امام از همان ابتدا بشریت بود. 

شاخص چهارم «پاسداری از ارزش‌ها» است و همچنین شاخص پنجم مکتب سیاسی امام «عدالت اجتماعی» است به‌طوری‌که بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی از همان ابتدا اجرای عدالت در جامعه را مطرح می‌کردند.

امام خمینی (ره) در برهه‌ای از تاریخ که همه حرکت‌ها در سراسر جهان وابسته به یکی از قطب‌های آن روز به نام شرق و غرب و تحت‌تأثیر اندیشه‌های مطرح آن زمانه یعنی کمونیسم و سرمایه‌داری بود از تفکری نو با عنوان نظام سیاسی اسلامی سخن گفتند و با همراهی مردم در مقابل استبداد و استعمار رژیم دیکتاتوری وابسته به غرب و آمریکا ایستاد و دنیای غرق در هیاهو و مادیات را با معادلات جدید مواجه کرد و جهان اسلام را حیاتی نو بخشید.

امام راحل با فریاد محکم پیوند دین و سیاست برای استقرار حکومت اسلامی با تکیه اسلام ناب محمدی قیام کرد و جمع‌های پراکنده مسلمانان را با هم متحد کرد تا در برابر جبهه کفر و استکبار وحدت داشته باشند و در نهایت این امت اسلامی امروز در سراسر عالم پرچم استکبارستیزی را برافراشته است.

همچنان که مقام معظم رهبری (مدظله) امروز در بیانات سی و چهارمین سالگرد رحلت امام خمینی (ره) نیز اشاره کردند، امام بزرگوار در سه سطح ایران، جهان اسلام و دنیا تحول عظیمی به وجود آورد.

انقلاب اسلامی تحولی عظیم در داخل ایران بود که با رهبری امام خمینی (ره) در مقابل نظام سیاسی سلطنتی صورت گرفت و دولت دست‌نشانده قدرت‌های غربی را از میدان خارج کرد که به دنبال آن مردم‌سالاری دینی در جایگاه قدرت قرار گرفت و باعزت ملی، نظامی با پیوند جمهوریت و اسلامیت شکل گرفت.

امام خمینی (ره) با راه‌اندازی جریان بیداری اسلامی تحولی بزرگ در جهان اسلام شکل داد که امت‌ اسلام بعد از آن در برابر تبعیض‌ها و فشارهای مذهبی، فساد گسترده و وابستگی به جبهه‌های استکبار جهانی و مسائلی ازاین‌دست ایستادگی کردند به‌طوری‌که مسئله فلسطین پس از آن به مسئله اول جهان اسلام تبدیل شد.

 

انتهای پیام/ج

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد