سرویس: سیاسی
کد خبر: 99033
|
07:23 - 1402/03/15
نسخه چاپی

معاون تبلیغات حوزه‌های علمیه اردبیل:

قیام 15 خرداد، قیام مردمی برگرفته از اعتقادات دینی بود

قیام 15 خرداد، قیام مردمی برگرفته از اعتقادات دینی بود
معاون تبلیغات حوزه‌های علمیه اردبیل به تبیین ابعاد مختلف قیام 15 خرداد پرداخت و گفت: قیام 15 خرداد، قیام مردمی برگرفته از اعتقادات دینی بود.

حجت‌الاسلام اکبر جلالی معاون تبلیغات حوزه‌های علمیه استان اردبیل در گفتگو با سبلان ما، به بازخوانی قیام 15 خرداد پرداخت و گفت: با سقوط دولت مصدق، طی کودتای آمریکایی و انگلیسی 28 مرداد 1332 شاه به تحکیم قدرت و تثبیت اوضاع کشور مبادرت کرد. 

وی با بیان ایکه رژیم پهلوی به دنبال سرکوبی شدید نیروهای مخالف بود گفت: با کودتای 1332 ناآرامی های سیاسی در ایران شدّت گرفت. در همین سال ها اقتصاد ایران دچار رکود شد و بودجه دولت با کسری مواجه گردید و فساد مالی در ادارات توسعه یافت. در چنین وضعی، نارضایتی مردم که به شکل های مختلف ابراز می شد، افزایش یافت. 

این مبلغ اسلامی یادآور شد: شاه، به ابتکار و فشار آمریکا در صدد برآمد با اجرای اصلاحاتی، از میزان نارضایتی عمومی که ممکن بود منجر به انقلاب ضد رژیم و ضد غربی منجر شود، بکاهد. امّا عمق نارضایتی مردم، وسیع تر از آن بود که اصلاحات شاهانه بتواند مؤثر واقع شود. مردم، نارضایتی خود را به گونه هایی کاهش تولید ناخالص ملّی، افزایش مهاجرت به شهرها، کاهش حضور در تشکّلات سیاسی، عدم شرکت در مشارکت‌های سیاسی، افزایش توزیع غیر قانونی اعلامیه‌ها، افزایش تظاهرات و تعداد شرکت کنندگان نشان دادند. 

جلالی در ادامه سخنان خود مبارزه روحانیت و مردم با تصویب نامه انجمن‌های ایالتی و ولایتی را یادآور شد و گفت: تحریم رفراندم، تحت رهبری منحصر به فرد امام خمینی(ره) جلوه هایی از این اعتراضات بود.

وی به دستگیری  امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: این اقدام رژیم پهلوی موج جدید و عمیق‌تری از نارضایتی مردم را علیه رژیمی که موجودیت فرهنگی و مذهبی آنان را نشانه گرفته بود، به شکل قیام 15 خرداد 1342 برانگیخت.

معاون تبلیغات حوزه‌های علیمه استان اردبیل به چگونگی آغاز قیام 15 خرداد اشاره کرد و گفت:صبح روز پانزدهم خرداد، مردم قم و برخی از شهر‌هااز دستگیری امام خمینی مطلع شده و دست به اعتراض زدند. در تهران، دانشجویان دانشگاه تهران، کلاس‌ها را تعطیل کردند و به تظاهرات مردم پیوستند. بارفروشان به همراهی برخی چهره های شناخته شده مثل طیّب حاج‌رضایی و حاج اسماعیل رضایی نیز از مرکز شهر به حرکت درآمده و به تظاهرکنندگان ملحق شدند. تظاهرکنندگان که لحظه به لحظه به تعدادشان افزوده می‌شد، درصدد اشغال مراکز مهم دولتی و حکومتی از قبیل کاخ مرمر، اداره رادیو، اداره تسلیحات ارتش و غیره بودند. بازاریان نیز با تعطیلی بازار و تجمّع در مساجد و یا با پیوستن به تظاهرکنندگان، اعتراض صریح خود را اعلام کردند.

وی گفت: مأموران نظامی که در نقاط مرکزی و حساس شهرهای قم و تهران مستقر بودند به سوی تظاهرکنندگان تیراندازی کردند. تظاهرات در آن روز و دو روز بعد نیز ادامه یافت و تعدادی از مردم کشته و مجروح شدند.

جلالی به پیامدهای قیام 15 خرداد  از دیدگاه امامین انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: ملت‏‎ ‎‏عظیم الشأن ایران با قیام و نثار خون فرزندان خود در 15 خرداد، راه قیام را برای نسل‌های آینده‏‎ ‎‏گشودو

وی گفت: سالروز‏‎ ‎‏قیام 15 خرداد۴۲ خمیرمایۀ نهضت جهانی ملت بزرگ ایران و روز بذر انقلاب بزرگ اسلامی‏‎ ‎‏ما است به همین خاطر است که ملت ایران سالروز ۱۵ خرداد را  یوم اللهدانسته و در زنده نگه داشتن یاد و خاطره آن روز می‌کوشد.

 

انتهای پیام/ج

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد