سرویس: بین الملل
کد خبر: 115
|
12:01 - 1391/07/22
نسخه چاپی

واكنش متفاوت مقامات اروپايي نسبت به دريافت جايزه صلح نوبل

 واكنش متفاوت مقامات اروپايي نسبت به دريافت جايزه صلح نوبل
جايزه صلح نوبل در سال 2012 درحالي به اتحاديه اروپا تقديم شد كه بسياري آن را يك اقدام سياسي و به دور از واقعيت توصيف كرده اند .

سبلانه: به گزارش سرويس بين الملل نور نيوز به نقل از ديلي تلگراف ؛ كميته صلح نوبل بار ديگر با  انتخاب برنده جايزه صلح همه را شگفت زده كرد . زمانيكه اين كميته در سال 2009 " باراك اوباما " رئيس جمهور تازه كار آمريكا را به عنوان برنده نوبل صلح اعلام كرد ، بسياري اين اقدام را نوعي جهت گيري آشكار سياسي دانستند اما تكرار اين واقعه در سال 2012 و انتخاب اتحاديه اروپا به عنوان برنده نوبل صلح درمورد غرض ورزي كميته مذكور شكي باقي نگذاشت .
 
براساس اين گزارش ، مقامات جهاني نسبت به اعطاي نوبل صلح در سال جاري به اتحاديه اروپا واكنش هاي متفاوتي داشتند . درحاليكه ، " خوزه مانوئل باروسو " رئيس كمسيون اروپا و " هرمان ون رامپوی " رئیس شورای اروپا از آن به عنوان افتخاري عظيم ياد كرده اند ، اما ديگر مقامات اروپايي آن را به تمسخر گرفتند .
 
"مارتین کالانان " رهبر اعضای محافظه‌کار پارلمان اروپا از جمله مخالفان اعطاي اين نشان به اتحاديه اروپا بوده و اظهار داشت: بايد بپذيريم از 20 سال پيش تاكنون هم این جایزه تملق‌آمیز بوده است اما حداقل مي توانستيم آن را راحت‌تر توجیه کنيم . احتمالا این جایزه به خاطر صلح و نظم در خیابان‌های آتن و مادرید به اتحادیه اروپا داده شده است. سیاست‌های اتحادیه اروپا به بحران مالی دامن زده و موجب بروز نا‌آرامی اجتماعی‌ای شده که نسل‌ها بود مشابه آن را ندیده بودیم.
 
" نایگل فارج " رهبر حزب استقلال انگلیس از دیگر منتقدان اعطای این جایزه به اتحادیه اروپا بود که گفت: این جایزه نشان می‌دهد نروژی‌ها حس طنزپروری خوبی دارند. اتحادیه اروپا به تنها به خوشبختی و رفاه انسان‌ها کمک نکرده بلکه در مقابل فقر و بیکاری را برای میلیون‌ها نفر به ارمغان آورده است.
 
 " ادبالز" نماینده حزب کارگر انگلستان نیز این جایزه را مورد تمسخر قرار داده و گفت: قطعا امشب آتنی‌ها جشن شادماني به پا خواهند کرد ، اینطور نیست؟
 
" مایکل فابریکانت " از قانونگذاران محافظه‌کار انگلیس خاطر نشان ساخت : كميته نوبل با اعطای این جایزه به اتحادیه اروپا و قبل از آن به " باراک اوباما " ناهماهنگي و بي فكري خود را نشان داده است.
 
" لوته لیشت " مدیر دیده‌بان حقوق بشر اتحادیه اروپا نیز از این نهاد بین‌المللی خواست حالا که به این جایزه رسیده است در روش‌های خود تغییر ایجاد کند و در سیاستهای وضع محدودیت علیه مهاجران تجدید نظر کند.
 
از سوي ديگر ، نامزدهای مطرح جایزه صلح نوبل در روسیه که از مدافعان سر‌شناس حقوق‌بشر در این کشورنيز هستند ، از انتخاب اتحادیه اروپا به عنوان برنده این جایزه اظهار نارضايتي كردند .
 
" لیودمیلا آلکسیوا " و " اسوتلانا گانوشکینا " تصمیم کمیته نروژی صلح نوبل را " اعطای جایزه به ناکجاآباد " می‌خوانند.

انتهای پیام/
 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد